Techniki malarskie Jacksona Pollocka - film


Techniki malarskie Jacksona Pollocka
film do obejrzenia przed Wieczorem sztuki ((wielkim malowanie on-line inspirowanym twórczością Jacksona Pollocka, amerykańskiego przedstawiciela ekspresjonizmu abstrakcyjnego.



https://pl.khanacademy.org/humanities/art-1010/post-war-american-art/abex/v/moma-painting-technique-pollock

Transkrypcja filmu video

Lektor: Trzy lata przed wykonaniem tego obrazu, Pollock pracował nad małym obrazem sztalugowym. Zmagał się z tym przez jakiś czas i postanowił zdjąć ten obraz ze sztalugi, położyć go na podłodze, a następnie wylać farbę na powierzchnię, aby go ukończyć. Od tej zwodniczo prostej decyzji, cały zestaw twórczych możliwości otworzył się przed Pollockiem i spędził następne pięć lat swojej kariery badając je. Teraz w studio zobaczmy dokładnie, jak działał Pollock. Kładąc płótno na podłodze, Pollock nie pozostawał już w fizycznym kontakcie z płótnem podczas malowania. Zamiast używać konwencjonalnych pędzli Pollock używał teraz takich rzeczy, jak patyki  lub suszone pędzle, twarde jak skała, którymi rozmaicie kapał lub rozchlapał farbę na płótno pod nim. Pollock zastosował bardzo płynne emalie alkidowe, rodzaj farby, którą można pomalować samochód, rodzaj farby, którą można pomalować chłodnicę. Ponieważ farba była tak płynna, Pollock zasadniczo rysował w przestrzeni, tak, że elementy do rysowania zdarzałyby się dosłownie w powietrzu, zanim spadły na płótno poniżej, czasem grube, a czasem cienkie. Na powierzchni obrazu rozwijałby się rytm nalewanej farby. Teraz, jeśli wiesz, że obraz został namalowany na podłodze, jeśli wiesz, że farba ma bardzo niską lepkość, możesz bardzo łatwo wyobrazić sobie rodzaj aktywności fizycznej, która byłaby zaangażowana w tworzenie tego rodzaju obrazu. 
Historycy sztuki w tym czasie wymyślili tego rodzaju malarstwo, malarstwo akcji, z powodu tego właśnie pomysłu, który można bardzo realnie wyobrazić sobie działania, które powstały przy tworzeniu obrazu. W szczególności mówimy o działaniach prawie tancerza. Możesz sobie wyobrazić, jak stopy Pollocka szurają po obrazie. Możesz sobie wyobrazić obracanie się łokcia i ramienia, różnorodne wyrzucanie lub powoli mżąca farba na płótno poniżej. Dla Pollocka dramat zrobienia tego obrazu na podłodze oznaczał, że nie tylko fizycznie, ale i emocjonalnie mógłby być w obrazie, wchodząc na płótno, ale także zatracając się w prawie takim transowym lub strefowym procesie malowania. 
W 1950 r. Dramat zrobienia tego obrazu został właściwie uchwycony przez fotografa i twórcę filmowego, dzięki czemu wykonanie tego obrazu pobudziło wyobraźnię publiczności jak nigdy dotąd.
Warsztaty odbędą się w programie Microsoft Teams w dwóch terminach i grupach.
·        07.05.2020 (czwartek), godz. 17.00 – Mali Artyści z klas I i II
·        08.05.2020 (piątek), godz. 17.00 – Artystki z klas III, IV i V.

Opiekunki SMA
Izabella Posłuszny, Beata Rzysko - Wójcik

Komentarze

Prześlij komentarz