Techniki malarskie
Jacksona Pollocka –
film do obejrzenia przed Wieczorem sztuki ((wielkim
malowanie on-line inspirowanym twórczością Jacksona Pollocka,
amerykańskiego przedstawiciela ekspresjonizmu abstrakcyjnego.
https://pl.khanacademy.org/humanities/art-1010/post-war-american-art/abex/v/moma-painting-technique-pollock
https://pl.khanacademy.org/humanities/art-1010/post-war-american-art/abex/v/moma-painting-technique-pollock
Transkrypcja filmu video
Lektor: Trzy lata przed wykonaniem tego obrazu, Pollock pracował
nad małym obrazem sztalugowym. Zmagał się z tym przez jakiś czas i
postanowił zdjąć ten obraz ze sztalugi, położyć go na podłodze, a następnie
wylać farbę na powierzchnię, aby go ukończyć. Od tej zwodniczo prostej decyzji,
cały zestaw twórczych możliwości otworzył się przed Pollockiem i spędził
następne pięć lat swojej kariery badając je. Teraz w studio zobaczmy
dokładnie, jak działał Pollock. Kładąc płótno na podłodze, Pollock nie
pozostawał już w fizycznym kontakcie z płótnem podczas malowania. Zamiast
używać konwencjonalnych pędzli Pollock używał teraz takich rzeczy, jak patyki lub suszone pędzle, twarde jak skała, którymi
rozmaicie kapał lub rozchlapał farbę na płótno pod nim. Pollock zastosował
bardzo płynne emalie alkidowe, rodzaj farby, którą można pomalować samochód,
rodzaj farby, którą można pomalować chłodnicę. Ponieważ farba była tak
płynna, Pollock zasadniczo rysował w przestrzeni, tak, że elementy do rysowania
zdarzałyby się dosłownie w powietrzu, zanim spadły na płótno poniżej, czasem
grube, a czasem cienkie. Na powierzchni obrazu rozwijałby się rytm
nalewanej farby. Teraz, jeśli wiesz, że obraz został namalowany na
podłodze, jeśli wiesz, że farba ma bardzo niską lepkość, możesz bardzo łatwo
wyobrazić sobie rodzaj aktywności fizycznej, która byłaby zaangażowana w
tworzenie tego rodzaju obrazu.
Historycy sztuki w tym czasie wymyślili tego rodzaju malarstwo, malarstwo akcji, z powodu tego
właśnie pomysłu, który można bardzo realnie wyobrazić sobie działania, które
powstały przy tworzeniu obrazu. W szczególności mówimy o działaniach
prawie tancerza. Możesz sobie wyobrazić, jak stopy Pollocka szurają po
obrazie. Możesz sobie wyobrazić obracanie się łokcia i ramienia,
różnorodne wyrzucanie lub powoli mżąca farba na płótno poniżej. Dla
Pollocka dramat zrobienia tego obrazu na podłodze oznaczał, że nie tylko
fizycznie, ale i emocjonalnie mógłby być w obrazie, wchodząc na płótno, ale
także zatracając się w prawie takim transowym lub strefowym procesie malowania.
W 1950 r. Dramat zrobienia tego obrazu został właściwie
uchwycony przez fotografa i twórcę filmowego, dzięki czemu wykonanie tego
obrazu pobudziło wyobraźnię publiczności jak nigdy dotąd.
Warsztaty odbędą się w
programie Microsoft Teams w dwóch terminach i grupach.
·
07.05.2020
(czwartek),
godz. 17.00 – Mali Artyści z klas I
i II
·
08.05.2020
(piątek),
godz. 17.00 – Artystki z klas III,
IV i V.
Opiekunki SMA
Izabella Posłuszny, Beata Rzysko
- Wójcik
super będzie jakieś zajęcie po lekcjach!!!!!!!!
OdpowiedzUsuń